Τα δεύτερα Χριστούγεννα με τη μία, τα δεύτερα Χριστούγεννα χωρίς την άλλη. Γι' αυτό λένε για τη θλίψη των γιορτών. Γιατί χαίρεσαι να μοιράζεσαι τις διακοπές, τα δώρα, τα λαμπιόνια, τα στολίδια, τα χαμόγελα και τα γλυκά με τους ανθρώπους σου. Γιατί μοιραία η επόμενη σκέψη είναι ποιοι από αυτούς λείπουν και δεν είναι μαζί σου για να γιορτάσετε.
Νάρκης του Άλγους Δοκιμές εν Φαντασία και Λόγω (Ήτοι, το ιστολόγιο που δεν πρόλαβε να φτιάξει ο Αιμιλιανός Μονάη)
Παρασκευή 25 Δεκεμβρίου 2015
Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015
Το τραγούδι της ημέρας για σένα, μάνα: "Τη θάλασσα τη γαλανή"
Σαν σήμερα ήταν η τελευταία φορά που σου μίλησα.... "Καλά, είμαι μην ανησυχείς" μου είπες με τραγουδιστή σου φωνή λές κι ήμουν εγώ εκείνος που έπρεπε να τον νοιαστούνε .
Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2015
Ιδιαίτερες φωτογραφίες 3
Συνεχίζω σήμερα με το τρίτο μέρος της σειράς δημοσιεύσεων με
ιδιαίτερες φωτογραφίες που έχω τραβήξει κατά καιρούς.. . Φωτογραφίες
δηλαδή παράξενες, αστείες, αποτυχημένες, ατυχεις , σχολιαστικές, κιτς
κ.ο.κ....
Τσα!
Ενώ οι Ροδίτες στο έδαφος διαδηλώνουν στην πλατεία Κύπρου ενάντια στα μνημόνια, ένα αεροπλάνο, αδιάφορο, χάνεται στα σύνεφφα.
Στα παπάρια μας, κύριε Σόιμπλε
Μεσημεριανή ρέκλα. Ζωάρα.... Στα παπάρια μας, κύριε Σόιμπλε |
Άης Τea, ο Μεγαλομάρτυρας
Βυζαντινή ζωγραφική και παγωμένο τσάιΆης Τea, ο Μεγαλομάρτυρας |
Προειδοποίηση
Αν αναρωτιέται κανείς τι κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους όσοι παίζουν τα φώτα τους στους διερχόμενα αυτοκίνητα για να τους ειδοποιήσουν για μπλόκο της Τροχαίας, ο τοίχος στο λιμάνι της Καμείρου Σκάλας εύγγλωτος . Κοινωνιολογικά άμα το δούμε, έξοχο δείγμα του πώς η αστυνομοκρατία του μετεμφυλιακού κράτους ανήγαγε την τήρηση των νόμων σε απεχθή πράξη...Προειδοποίηση |
Ε;
Φαντάζομαι ότι η φράση σε κάποιον παράλληλο κόσμο είναι λογική... Στο δικό μου σύμπαν είναι ο ορισμός του σουρεαλισμού... Ε; |
Βαλσαμωμένος γλάρος
Η φωτογραφία αυτή καθαυτή μια χαρά είναι. Αστεία είναι η ιστορία πίσω. Είδαμε το γλάρο πάνω στο βράχο και τσακιστήκαμε να προλάβουμε να τον φωτογρφήσουμε πριν πετάξει. Πρέπει να είναι ακόμα εκεί....Βαλσαμωμένος γλάρος |
Γαμώ τον Ο.Φ.Η. !
Από τη χρονιά που ο Διαγόρας και ο Ο.Φ.Η. ανταγωνίζονταν για την άνοδο στην Α' Εθνική. Τι καλύτερο μέρος να δηλώσεις την υποστήριξή σου στην τοπική ομάδα από ένα απομονωμένο το χειμώνα μονοπάτι της πόλης σου; Λεπτομέρεια: Το μονοπάτι οδηγεί σε ένα μέρος της Ρόδου που λέγεται Κρητικά... Γαμώ τον Ο.Φ.Η. ! |
Τσα!
Τσα! |
Κοίτα το πουλάκι!
Μετά τα άκυρα χειροκροτήματα, γνωρίστε τις άκυρες φωτογραφίες... (Βασικά, τα τείχη φωτογράφιζα... )Κοίτα το πουλάκι! |
Η εκδίκηση της γυφτιάς
Ναι. Προφανώς δεν είναι δική μου η φωτογραφία του δίσκου, αλλά δεν μου αρέσει να ανεβάζω την μούρη στο ίντερνετ. Όσοι με ξέρετε βάλτε τη κεφάλα μου στην θέση του Παπάζογλου... Η αντιγραφή της πόζας τυχαία, το θυμήθηκα μετά που με είδα... Η εκδίκηση της γυφτιάς |
Έρωτας πριν τα κινητά
ή άμα δεν είχεις μονάδες.... Ή άμα δεν το σηκώνει... Ή άμα δεν έχεις λεφτα... Σύνθημα στη μικρή χερσόνησο της Λουτρόπολης των Μεθάνων που ονομάζεται "Νησάκι".Έρωτας πριν τα κινητά |
Ο στύλος της Γής
Όταν η φύση έχει κέφια... Το σχήμα των βράχων μοιάζει με πεσμένο κίονα... Η gia-des το παρατήρησε... Ο στύλος της Γής 1 |
Ο στύλος της Γής 2 |
Να τη πετιέται
Ήξερα για ομφαλό της Γής. Να και ο ..φαλλός της θάλασσαςΝα τη πετιέται |
Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2015
"Ξέρεις ποιος είμαι εγώ, ρε;" - Η πρώτη παγκοσμίως ψηφιακή κομεντί
Το βίντεο που παραθέτω έχει εκπαιδευτική αφόρμηση και θεωρητικά δεν θα έπρεπε να το ανεβάσω εδώ. Πλήν το έκανα για την πλάκα μου, οπότε ταιριάζει... Αυτή δεν είναι η μόνη αντινομία... Αυτό το βίντεο είναι ψηφιακή αφήγηση, αλλά ψηφιακή αφήγηση δεν είναι... Πρόκειται για την πρώτη ever
παγκοσμίως "ψηφιακή κομεντί", δικής μου πατέντας και επινοήσεως, όπως και ο όρος, που άμα θέλετε να τον κλέψετε, ελεύθερα, δεν θα σας κάνω ασφαλιστικά μέτρα.
Όταν πήγαινα στα σεμινάρια β' επιπέδου για Τ.Π.Ε,. έπρεπε να κάνουμε μια ψηφιακή αφήγηση. Και σκέφτηκα να κάνω μία με θέμα τον Ιούλιο Καίσαρα και επειδή δεν μου φαινόταν και πολύ ενδιαφέρον αυτό, είπα για να εξισορροπήσω, να υπονομεύσω τα βήματα δημιουργίας μιας ψηφιακής αφήγησης υιοθετώντας τα.... Φτου! Εδώ θα έπρεπε να πω "να τρολάρω τη διαδικασία δημιουργίας μιας ψηφιακή αφήγησης". Στην πορεία, μου φάνηκε πολύ χρονοβόρο και αντ΄αυτού μετασκεύασα δυο ήδη έτοιμα βίντεο που συνέρραψα. Αλλά, επειδή έχω υψηλό κίνητρο επίτευξης ( έτσι μου έχουμε πει να λέω τις εμμονές μου) δεν μου αρέσει να αφήνω πράγματα ατελείωτα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει επ' ουδενί ότι είμαι και περφεξιονίστας, όπως πρόδηλα θα φανεί. Έτσι, αποφάσισα να κάνω ένα χιουμοριστικό βιντεάκι με έναν Καίσαρα τύπου Γκοσινί να καυχιέται για τα επιτεύγματα λίγο πριν τη δολοφονία του, υπό τους ήχους του απόσπάσματος "The ride of the Valkyries" ου Ρίτσαρντ Βάγκνερ. Στην πορεία θυμήθηκα ότι ο Καβάφης είχε γράψει ένα ποίημα για το ίδιο γεγονός κι είπα να το προσθέσω υπό τους ήχους της διασκευής των "Doors" στο "Adaggio in G Minor" του Αλμπινόνι. Το αποτέλεσμα είναι το εν πολλοίς ηθελημένα γκροτέσκο βίντεο που ακολουθεί.
"Για μένα λέει..." |
Όταν πήγαινα στα σεμινάρια β' επιπέδου για Τ.Π.Ε,. έπρεπε να κάνουμε μια ψηφιακή αφήγηση. Και σκέφτηκα να κάνω μία με θέμα τον Ιούλιο Καίσαρα και επειδή δεν μου φαινόταν και πολύ ενδιαφέρον αυτό, είπα για να εξισορροπήσω, να υπονομεύσω τα βήματα δημιουργίας μιας ψηφιακής αφήγησης υιοθετώντας τα.... Φτου! Εδώ θα έπρεπε να πω "να τρολάρω τη διαδικασία δημιουργίας μιας ψηφιακή αφήγησης". Στην πορεία, μου φάνηκε πολύ χρονοβόρο και αντ΄αυτού μετασκεύασα δυο ήδη έτοιμα βίντεο που συνέρραψα. Αλλά, επειδή έχω υψηλό κίνητρο επίτευξης ( έτσι μου έχουμε πει να λέω τις εμμονές μου) δεν μου αρέσει να αφήνω πράγματα ατελείωτα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει επ' ουδενί ότι είμαι και περφεξιονίστας, όπως πρόδηλα θα φανεί. Έτσι, αποφάσισα να κάνω ένα χιουμοριστικό βιντεάκι με έναν Καίσαρα τύπου Γκοσινί να καυχιέται για τα επιτεύγματα λίγο πριν τη δολοφονία του, υπό τους ήχους του απόσπάσματος "The ride of the Valkyries" ου Ρίτσαρντ Βάγκνερ. Στην πορεία θυμήθηκα ότι ο Καβάφης είχε γράψει ένα ποίημα για το ίδιο γεγονός κι είπα να το προσθέσω υπό τους ήχους της διασκευής των "Doors" στο "Adaggio in G Minor" του Αλμπινόνι. Το αποτέλεσμα είναι το εν πολλοίς ηθελημένα γκροτέσκο βίντεο που ακολουθεί.
Υπάρχει και πιο φιλολογική εκδοχή της ανάρτησης, από μεθάυριο στο "afterschoolbar"
Τετάρτη 7 Οκτωβρίου 2015
Ιδιαίτερες φωτογραφίες 2
Συνεχίζω σήμερα με το δεύτερο μέρος της σειράς δημοσιεύσεων με ιδιαίτερες φωτογραφίες που έχω τραβήξει κατά καιρούς.. . Φωτογραφίες
δηλαδή παράξενες, αστείες, αποτυχημένες, ατυχεις , σχολιαστικές, κιτς κ.ο.κ....
Ουράνιο τόξο κι ήλιος
Αυτή θα μπορούσε να είναι μια καλή φωτογραφία αν είχα καλύτερη μηχανή ή
ήμουν σε πιο επίκαιρη θέση: Ρόδος, μετά την βροχή με ουράνιο τόξο και στον
ακόμα συννεφιασμένο ουρανό μια αχτίδα ήλιου πέφτει πάνω στο καράβι που
φεύγει απ' το λιμάνι.. Ουράνιο τόξο κι ήλιος |
Αποτυχημένος λυρισμός
Το ολόγιομο φεγγάρι ξεπροβάλλει σαν ιππότης από τις πολεμίστρες του Κάστρου της Ρόδου! (Ξεράσατε;)Αποτυχημένος λυρισμός |
Tombstone
Όταν ασχολούμουν με το PhotoShop πείραξα μια φωτογραφία των ανηψιών μου με τον Χαρυ, τον Πότερ και τον Μίκυ, τον Μάους, έβαλα μια παιδική φωτογραφία της νύφης μου μαζί με μια παιδική φωτογραφία της κόρης της και μετά ήταν καιρός να φτιάξω κάτι για μένα... Μετά το βαρέθηκα το πρόγραμμα... (Με δεύτερη σκέψη το είχα βαρεθεί ήδη... Αυτό είναι με ζωγραφική και δεν θυμάμαι γιατί το έφτιαξα)Tombstone |
Γάτα πλακί
Ούτε μια φωτογραφία δεν μπορείς να σκηνοθετήσεις... Ας πούμε ότι η γάτα πήδηξε έξω από την κατατσαρόλα γιατί είδε τα ψάρια που πηδούσανε από το τηγάνι.. Γάτα πλακί |
Καβαλάρηδες στο ηλιοβασίλεμα
Μονομαχία στο ηλιοβασίλεμαΚαβαλάρηδες στο ηλιοβασίλεμα |
Photobombing
Κούκου!Photobombing |
Θάλασσα στη σκάλα
Φαντάζομαι ο τύπος που έχει το σπίτι εκπληρώνει το όνειρο του Οδυσσέα Ιωάννου..Θάλασσα στη σκάλα |
Δάσος απο κατάρτια
Πραγματικά δεν θυμάμαι τι ήθελα να φωτογραφήσω...
Αθανασία
Ο Αντρέας είναι πολύ χαρούμενος που είναι από την Καλαμάτα, που είναι άντρας και κανει στρατό και που ήρθε στη Ρόδο... Κι ήθελε να το ξέρουμε όλοι! Να του χαλάσω το χατήρι;Αθανασία |
Αποτυχημένος λυρισμός 2
Το φεγγάρι κάνει τσουλήθρα στα σχοινιά του καραβιούΑποτυχημένος λυρισμός 2 |
Are you talking to me?
Το κατσίκι του Σατανά ...Are you talking to me? |
Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2015
Εξωγήινοι στην Δυτική Μάνη!!! Η αλήθεια που δεν θέλουν να γνωρίζετε!!!
Κοροϊδεύαμε- κοροϊδεύμε αλλά να που είναι αλήθεια... Μας ψεκάζουν και μάλιστα εξωγήινοι... Ιπτάμενος δίσκος εθεάθηκε πάνω από το Εξωχώριον της Δυτικής Μάνη στις 6/11/12... Παρά τα φωτογραφικά ντοκουμέντα που είναι αδιάψευστος μάρτυρας η είδηση αποσιωπήθηκε... Γιατί άραγε; Ποιοί εξυπηρετούνται;
Ιδού...
Ως προφανές εστίν, οσα λέω παραπάνω είναι αναληθέστατα. Πρόκειται για αποτυχημένες λόγω κακού φωτισμού, αδεξίας χειρός και φωτογραφικής μηχανής για το ανδρικό γεννητικό μόριο φωτογραφίες ενός σύννεφου με ιδιαίτερο σχήμα. προπομπός μιας σειράς δημοσιεύσεων με ιδιαίτερες φωτογραφίες που έχω τραβήξει κατά καιρούς ... Φωτογραφίες δηλαδή αστείες, αποτυχημένες, ατυχεις, σχολιαστικές, κιτς κ.ο.κ,,
Ιδού...
Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2015
Αναζητώντας τον βασιλιά στην Ασίνη (Μια επίσκεψη στην αρχαία πόλη με αφορμή το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη)
Γράφτηκε με αφορμή μια επίσκεψη του ποιητή στην ακρόπολη της αρχαίας Ασίνης το καλοκαίρι του 1938, μια νύχτα του Γενάρη του 1940 μέσα σε μια έκλαμψη δημιουργικότητας κι ενώ επί δυο χρόνια ο Σεφέρης προσπαθούσε μάταια.Η Ασίνη ήταν μια αρχαία πόλη στην Αργολίδα, κοντά στο σημερινό Τολό που είχε καταστραφεί ήδη από τα αρχαία χρόνια, τον 7ο αιώνα π.Χ.. Ο Όμηρος της αφιερώνει δυο λέξεις μόνο - "Ασίνη τε"- κι εκείνες στον κατάλογο των πλοίων που περιέχεται στη ραψωδία Β' της Ιλιάδας, ένα κομμάτι του οποίου η γνησιότητα αμφισβητείται από τους φιλολόγους που ασχολούνται με το "ομηρικό ζήτημα". Ο βασιλιάς της, το όνομα του οποίου δεν κρίνεται άξιο να αναφερθεί, έστειλε κάποια πλοία στην Τροία. Τίποτα άλλο.
Αυτό είναι το σπερματικό γεγονός του ποιήματος. Η εγκαταλελειμμένη αρχαία ακρόπολη είναι πρωταγωνίστρια στο ποίημα και το βασικό του σημείο αναφοράς. Γίνεται το έναυσμα ώστε το ποιητικό υποκείμενο να ξεκινήσει το συνειρμικά το ποιητικό του ταξίδι, ενώ την περιπλέει ή/και περιπλανιέται εντός της, καταφέρνοντας, με την εναλλαγή αφηγηματικών φωνών και οπτικών γωνιών και τη χρήση μιας σειράς εικόνων και συμβόλων, να εκφράσει μεστά και ξεκάθαρα τις μεταφυσικές του αγωνίες και το υπαρξιακό του άγχος. Βασικότερο από τα σύμβολα αυτά είναι ο ανώνυμος βασιλιάς και η χρυσή προσωπίδα του. Η δεύτερη παρέμεινε χωρίς να μαρτυράει τίποτα για τον πρώτο: χαθήκανε οι ελπίδες, τα όνειρα, οι επιθυμίες του, τα παιδιά του, τα καράβια του. Κι αυτό το γεγονός φέρνει μια γεύση θανάτου στα χείλη του ποιητικού υποκειμένου οδηγώντας το στην πικρή διαπίστωση όχι απλά του αναπόφευκτου του θανάτου αλλά κυρίως της ανηλεούς, νομοτελειακής φθορά του χρόνου που οδηγεί καθέναν μας μοιραία - νωρίτερα ή αργότερα- στην απόλυτη λήθη. Το κενό που διαπιστώνει κάτω από την προσωπίδα δεν αφορά μόνο τον ξεχασμένο βασιλιά αλλά και το ίδιο το ποιητικό υποκείμενο όπως και όλους τους ανθρώπους. Κι η κενότητα αυτή μιαίνει αναπόδραστα και αξιωματικά τη ζωή κάθε ανθρώπου σε κάθε έκφανσή της. Γιατί ποιο το νόημά της, αν οποιοδήποτε ίχνος της πρόκειται να χαθεί; Αλλά ο υπαρξιακός αυτός πόνος για το μάταιο δεν αφορά μόνο την απώλεια από το θάνατο. Γιατί απουσία μπορεί να υπάρξει και εν ζωή· και είναι και αυτοί οι αποχωρισμοί εξίσου επώδυνοι όπως είναι το ίδιο στυφή η αίσθηση της απουσίας που αφήνουν.
Όλα αυτά είναι μια εισαγωγή για την παρουσίαση ενός βίντεο που έφτιαξα για το ποίημα- το οποίο παρά τη δημοφιλία του, μυστηριωδώς πώς δεν υπάρχει πουθενά στο Διαδίκτυο οπτικοποιημένο - χρησιμοποιώντας οπτικό υλικό από την επίσκεψη μου στην Ασίνη τον Νοέμβρη του 2012. Μαζί θα παραθέσω και ένα μίνι χρονικό της δικής μου περιπλάνησης εκεί αναζητώντας τον βασιλιά.
(Κάθε φορά που το βίντεο τρέμει πολύ να ξέρετε ότι σαβουρώθηκα...)
Το σχολικό έτος 2012 -13, λοιπόν, βρέθηκα στην Πελοπόννησο να ξεχρεώσω την μετάθεση που πήρα λίγο πριν γνωρίσω τη gia-des. Με τόπο εκκίνησης τα απομακρυσμένα Μέθανα, η αλήθεια είναι πως διόλου δεν φαίνεται παράξενο που δεν πραγματοποιήθηκαν οι προθέσεις μου να περιηγηθώ σε όσες περισσότερες αρχαίες τοποθεσίες μπορούσα. Όποιος ωστόσο, με ξέρει έστω και λίγο ώστε να γνωρίζει πόσο σημαντική θεωρώ την ποίηση για τη ζωή των ανθρώπων, δεν θα μπορούσε να εκπλαγεί, πιστεύω, που η αρχαία Ασίνη ήταν η εξαίρεση! Ο Καρυωτάκης τράβηξε μαζί του στην αθανασία την Λάμαρη "ποιήτρια ξεχασμένη", ο Καββαδίας τον Καίσαρα Εμμανουήλ που "θα μπορούσε βέβαια να τον σώσει" κι η Ασίνη γλύτωσε τη λήθη δυο φορές λόγω της ποίησης. Από δυο λέξεις στην Ιλιάδα, έστω και αβέβαιες, και το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη. Έτσι η επίσκεψη μου εκεί έμοιαζε με προσκύνημα στην ίδια την ποίηση ως ιδέα και μάλιστα σ' εκείνη την ποιότητά της που της επιτρέπει, αν όχι να γίνεται πάροχος αθανασίας, να λειτουργεί τουλάχιστον ως φορέας δικαιοσύνης έναντι της φθοράς του χρόνου.
Για να βρεθεί κανείς στην Ασίνη εκκινώντας από το Ναύπλιο, πρέπει να πάρει τον δρόμο προς της Επίδαυρο. Λίγο έξω από την πόλη μπαίνει σε ένα κόμβο και στρίβει αμέσως δεξιά για Τολό. Εγώ πάντως εκείνο το σαββατιάτικο πρωί του Νοέμβρη ερχόμουν από την άλλη πλευρά, από το μέρος της Επιδαύρου, κι έκανα κύκλο όλο τον κόμβο πριν στρίψω παίρνοντας τον δρόμο του Τολού. Την Ασίνη τη βρήκα δύσκολα γιατί, πέρα από το γεγονός ότι δεν είμαι και κανένα αστέρι στην ανάγνωση χαρτών, εγώ ρωτούσα για την "Αρχαία Ακρόπολη της Ασίνης κι όλο με στέλνανε σε ένα κάστρο. Μετά θυμήθηκα το στίχο "φέραμε όλο το πρωί γύρω γύρω το κάστρο" και στρόφαρα ξαφνικά στρίβοντας στη σωστή διασταύρωση, με την κρυμμένη μέσα στα δέντρα οδική πινακίδα "Αρχαία Ασίνη 1,5"να μου βγάζει κοροϊδευτικά τη γλώσσα. Μια άλλη πινακίδα με ενημέρωνε σε λίγο πως ο βραχώδης, άγριος όγκος με κάποια γκρεμισμένα τείχη που χωνότανε στη θάλασσα μπροστά μου ήταν η αρχαία πόλη. Πάρκαρα μπροστά στο φυσικό λιμανάκι που σχημάτιζε ένας απάνεμος μικρός όρμος και ξεκίνησα την περιήγηση μου από "μέρος του ίσκιου" κι εγώ, όπως ο Σεφέρης. Μόνο που δεν ήταν καμιά βάρκα για εμένα εκεί, παρά μονάχα ένας βράχος στη θάλασσα να περιμένει δυόμισι χιλιάδες χρόνια τα καράβια να γυρίσουν από τα "άφαντα λιμάνια".
Σκαρφάλωσα από ένα άνοιγμα στα μισογκρεμισμένα ελληνιστικά τείχη. Η τυπική χλωρίδα του ελληνικού τοπίου, μια εκκλησία κι ένα προκάτ μεταλλικό κτίσμα. Τίποτα δεν έδειχνε πως κάποτε μια πόλη άκμασε εδώ, παρά μόνο μια ξεχασμένη, μελαγχολική αρχαιολογική τομή που περίμενε εις μάτην τους ανασκαφείς, δυο τρία αρχαία πηγάδια σκεπασμένα με σκουριασμένα κάγκελα και μερικές πελεκημένες πέτρες, σκόρπιες εδώ κι εκεί, που, το ομολογώ, δεν αντιστάθηκα στο πειρασμό και ψηλάφισα "τις σπασμένες τους γραμμές τις αιχμές τις ακμές τα κοίλα και τις καμπύλες", διατηρώντας όμως ταυτόχρονα πλήρη επίγνωση για το κιτς του πράγματος. Κοιτώντας γύρω το τοπίο δεν θα μπορούσε κανείς να παρά να αποδώσει τα εύσημα στο Σεφέρη για την εκφραστική ακρίβεια των περιγραφών του. Όχι μόνο για την "πράσινη θάλασσα με το στήθος του σκοτωμένου παγωνιού" και τις "φλέβες των βράχων" που βυθίζονταν στην θάλασσα αλλά κυρίως για το φως που "έτριβε διαμαντικά". Είχε περάσει η ώρα κι ο ήλιος, ζεστός και λαμπρός παρά τον φθινοπωρινό μήνα, ξεμύτιζε από τις άκρες των βράχων στην κορφή του λόφου, ξεχύνονταν θρυμματίζοντας και θολώνοντας το τοπίο, κάνοντας έτσι την περιήγησή μου ένα παιχνίδι εναλλαγών του φωτός και τη σκιάς. Ένας τυπικά "σεφερικός" ήλιος που μεταξύ άλλων αλλοίωνε και τα πλάνα που τραβούσε η αρχαία φωτογραφική μηχανή μου. Όμως, ούτω ή άλλως ασταθές το βήμα μου από το κακοτράχαλο του εδάφους, άρα ασταθή τα πλάνα, δεν πειράζει, σύμβολα της αστάθειας της ανθρωπινής ζωής, θυμάμαι σκέφτηκα, συγγνώμη που δεν μου 'ρθε κάτι έξυπνο, ήθελα καφέ.
Μη θέλοντας να έχω τον ήλιο στα, μάτια αγνόησα τα λείψανα του αρχαίου μονοπατιού που ανέβαινε δυσοίωνα στην κορφή του λόφου και το μονοπάτι που σύριζα στη βάση των βράχων κατευθύνονταν προς την άκρη του λόφου στη θάλασσα. Αντ' αυτού, κι ενώ το ραδιόφωνο που έχω στο κεφάλι μου άρχισε να παίζει ξαφνικά το "Shine on you crazy diamond" δίνοντας έμφαση στο βασικό ριφ, ένα πρόγραμμα που θα επαναλαμβάνονταν συνεχώς σ' όλη τη βόλτα μου, πήρα το τσιμενταρισμένο, κακοφτιαγμένο καλντερίμι με ένα σκοινί δεμένο κατά μήκος του και περπατώντας περιμετρικά στην κορφή των ολοένα και ψηλότερων σταδιακά βορείων τειχών, πέρασα από κάποια γκρεμισμένα κτίσματα τα οποία έμαθα μετά ότι ήταν ιταλικά οχυρωματικά έργα και βγήκα στο "μέρος του ήλιου".
Το τοπίο εδώ ήταν εντελώς διαφορετικό. Ένας τελείως διαφορετικός, "ελύτειος" ήλιος έλουζε αυτήν την ώρα τα πάντα κι έκανε τη θάλασσα να χρυσίζει μέχρι πέρα το τέλος του ορίζοντα. Αληθινός "μακρύς γυαλός ολάνοιχτος". Εδώ τα ίχνη της ανθρώπινης δραστηριότητας φαινόταν ακόμα λιγότερο, κρυμμένα μέσα στα ξερά χόρτα. Ολομόναχος πάνω στο λόφο, συνέχισα να περπατάω σε ένα ελαφρά ανηφορικό μονοπάτι, άλλοτε συγκλίνοντας προς την βραχώδη κορφή του λόφου κι άλλοτε περπατώντας δίπλα και πάνω απ' τη θάλασσα. Στο δρόμο μου βρήκα μια πελεκημένη επίπεδη πέτρα με μια ορθογώνια εγκοπή στην οποία λίμναζε νερό από παλιότερες βροχές και μια αρχαία στέρνα, σκεπασμένη με το γνωστό σκουριασμένο πλέγμα. Στάθηκα σε ένα φυσικό μπαλκονάκι που σχηματίζονταν μέσα στα βράχια χαζεύοντας τη θέα. Το Τολό, την "πράσινη θάλασσα με το στήθος του παγωνιού" από ψηλά και μερικά δέντρα που ριζωμένα στο γκρεμό έμοιαζαν μετέωρα μεταξύ ουρανού και θάλασσας.
Άφησα το μονοπάτι και κατευθύνθηκα στην μύτη του ακρωτηρίου στη θάλασσα. Κατέβηκα με κόπο και δυσκολία αρκετές σειρές βράχων θέλοντας να φτάσω όσο πιο κοντά στην άκρη του λόφου, στη θάλασσα. Μετά όμως το ένστικτο της αυτοσυντήρησης νίκησε την περιέργεια και λίγο που είμαι υψοφοβικός, λίγο που το έδαφος ήταν δύσβατο, λίγο που ήμουν ολομόναχος μιας και ήταν μέχρι και "τ΄ αγριπερίστερα φευγάτα" και δεν είχα καμία όρεξη να προκαλέσω εκείνη τη στιγμή την επίλυση των μεταφυσικών μου ερωτημάτων σχετικά με τα μετά θάνατον, παραιτήθηκα από την προσπάθεια κι ανέβηκα ξανά στο πλάτωμα με το μπαλκονάκι και τη αρχαία στέρνα.
Εκεί, αποφάσισα να κατακτήσω ένα ορόσημο που μπορούσα κι έτσι ξαναβγήκα από το μονοπάτι κι άρχισα να σκαρφαλώνω τα βράχια προς την κορφή του λόφου.Καθισμένος σε λίγο στον πιο ψηλό βράχο, θυμήθηκα που είχε πει η gia-des μια μέρα που γυρνούσαμε τα κάστρα της Ρόδου πως τα καλύτερα οικόπεδα καβατζώνανε οι αρχαίοι. Έκανα ένα τσιγάρο κοιτάζοντας τη θέα: την γραφική κωμόπολη του Τολού, τον αργολικό κάμπο και τη θάλασσα μακριά πέρα ως πέρα. Κανένα καράβι δεν γυρνούσε απ' την Τροία.
Κατέβηκα κι έπιασα πάλι μονοπάτι, με τον ήλιο στην πλάτη μου. Ένα σμάρι κιτρινογάλαζες πεταλούδες άφησαν τον ευωδιαστό ύπνο στον κρίνο τους, στροβιλίστηκαν για λίγο παιχνιδιάρικα μπροστά μου και χάθηκαν. Εδώ αντιστάθηκα στον πειρασμό και δεν απήγγειλα με στόμφο "να 'ταν άραγε αυτή ο βασιλιάς της Ασίνης..." Όταν όμως έφτασα στο μισοχαλασμένο αρχαίο ανηφορικό μονοπάτι, ολοκληρώνοντας τον κύκλο του λόφου, και το φαντάστηκα να περιμένει μάταια τα βήματα των διαβατών, το λυπήθηκα και το ανεβοκατέβηκα στα γρήγορα με προσοχή.
Φτάνοντας στο αυτοκίνητο αποφάσισα να πάω προς τη θάλασσα που έβλεπα να χρυσαλίζει χαμηλότερα, ενώ περπατούσα το λόφο από μέρος του ήλιου, παίρνοντας το κακοσυντηρημένο ασφαλτοχωματόδρομο δίπλα στα τείχη του κάστρου. Ήθελα να πάρω και μερικές φωτογραφίες της ακρόπολης από το ύψος της θάλασσας, αλλά διαπίστωσα ότι η κάρτα μνήμης ήταν γεμάτη και πέρασα την ώρα μου κυρίως σβήνοντας παλιές φωτογραφίες. (Αργότερα θα συνειδητοποιούσα ότι το βίντεο που τράβηξα κατά λάθος την ώρα που περπατούσα και πατήθηκε το κουμπί της κάμερας που αιωρούνταν έτσι που την κρατούσα, ήταν τεράστιο και αυτό μου είχε φάει τη μνήμη. Από την άλλη βέβαια δεν είχα ξαναδει πόδια μου να περπατάνε....) Περιορίστηκα λοιπόν να κάτσω λίγο στην προβλήτα που αποφάσισα πως είχε δέσει η βάρκα του Σεφέρη ολοκληρώνοντας το περίπλου της ακρόπολης, κι ας ήταν εμφανώς νεότερη. Χαζεύοντας το λόφο αναρωτήθηκα πού να ήταν η σπηλιά με την νυχτερίδα που τράκαρε στο φως "σαν την σαΐτα πάνω στο σκουτάρι" κι υπέθεσα ότι θα φαινόταν μόνο από τη βάρκα του Σεφέρη. Αργότερα θα διάβαζα ότι η σπηλιά και ένα μυκηναϊκό νεκροταφείο είναι σε διπλανό λόφο, πίσω από κει που 'χα παρκάρει στην αρχή, στον οποίο επεκτείνεται ο αρχαιολογικό χώρος, αλλά δεν το ήξερα. Δεν πειράζει. στην άλλη ζωή. Τέλειωσα το τσιγάρο μου, έβγαλα μερικές φωτογραφίες και πήγα στο Τολό για καφέ.
Μπαίνοντας στην παραθαλάσσια καφετέρια με θέα τη Ασίνη, στην οποία ήμουν ο μόνος πελάτης ένα παλιό κασετόφωνο έπαιζε το " Shine on you crazy diamond." Φαντάσου: Σε ένα άδειο μαγαζί μιας μικρής επαρχιακής πόλης να ακούγεται ένα αντιεμπορικό (λόγω διάρκειας) τραγούδι μιας ροκ μπάντας της δεκαετίας του '70, το οποίο είχα όλο το πρωί στο νου μου Δέχτηκα τον οιωνό και αποφάσισα το χρησιμοποιήσω ως μουσική υπόκρουση στο βίντεο που θα έφτιαχνα με το υλικό που είχα τραβήξει και θα συνόδευε το "φιλολογικό οδοιπορικό" που θα έγραφα και θα τελείωνε με την πομπώδη φράση "για μια μέρα ο βασιλιάς της Ασίνης ήμουν εγώ".
Δυο χρόνια πήρε στο Σεφέρη να γράψει το ποίημα του. Σε εμένα πέρασαν τρία χρόνια και δεν έγραψα ποτέ το "φιλολογικό οδοιπορικό" που λογάριαζα. Μονάχα αυτό το αμήχανο κείμενο. Πέρασε η στιγμή, έχασα το μομέντουμ και δεν μπορώ να μεταφέρω το ύφος της μέρας· αλλά και πάλι, αν βίωνα καμιά υπαρξιακή αποκάλυψη, θα το θυμόμουνα, έτσι δεν είναι; Μάλλον όμως είναι που τρία χρόνια μετά, σε έναν άλλο ουρανό, κυριολεκτικά και μεταφορικά, ακούω αναπόφευκτα κυρίως παιδικά τραγουδάκια και κατάλαβα τελικά ότι ο βασιλιάς της Ασίνης υπάρχει, είμαστε όλοι. Όχι όμως γιατί μας περιμένει η ίδια λήθη. Γιατί, αντίθετα, κάτι από αυτόν υπάρχει μέσα σε όλους μας...
Ακούω συχνά το "Shine on you crazy diamonds" ως νανούρισμα. Παίρνω αγκαλιά την κόρη μου και λικνιζόμαστε αργά στο ρυθμό της μουσικής... Μέχρι να ξεκινήσει το τέταρτο μέρος έχει αποκοιμηθεί στον ώμο μου.
Ασίνη 20 Νοεμβρίου 2012 - Ρόδος, 15 Αυγούστου 2015
Για τον πατέρα και την μάνα μου, τον Νάσο και τον Σιντ Μπάρετ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)